Keburukan Dadah Terhadap Masyarakat

Namun yang membimbangkan kita ialah sikap masyarakat terutamanya remaja yang lebih gemar membaca bahan-bahan berbentuk picisan iaitu bahan yang bersifat hiburan seks tahyul dan mistik seperti Mangga URTV Bacaria Mastika dan lain-lain. - tambahan kos perubatan.


Pin On Desktop

27-03-2014 keburukan menagih dadah Isu penagihan dadah kerap menjadi bahan perbincangan di kalangan pemimpin negara dan media massaPaparan di surat khabar dan televisyen menunjukan perbuatan penagihan dadah semakin meningkat setiap tahunPada pendapat sayaisu penagihan ini tidak boleh dipandang ringan oleh masyarakatPerbuatan penagihan dadah boleh membawa keburukan.

Keburukan dadah terhadap masyarakat. Explore professional development books with Scribd. Sekali mereka sudah terjerumus amat sukar untuk berhenti daripadanya. 13-04-2019 ini membagi tahu kesan penyalah gubaan dadah terhadap manusia.

Kesan dadah boleh dilihat dari 4 sudut iaitu-i Terhadap Penagih. Karangan kesan penyalahgunaan dadah terhadap masyarakat. February 4 2012 by lensahidup1988 Leave a comment.

22-08-2010 Melibatkan kos penagihan dadah kepada masyarakat. 11-01-2019 Kesan buruk rokok terhadap manusia. 28-06-2012 Kesan Dadah pada Individu Keluarga Masyarakat dan Negara Individu Hilang maruah diri Mengabaikan tanggungjawab Jangkitan AIDSHIV.

12-04-2009 Kadar celik huruf di kalangan penduduk Malaysia ialah 93 peratus. Risiko jangkitan HIVAIDS Hepatatis dan Sawan apabila menggunakan alat suntikan yang dikongsi. Perbuatan penagihan dadah boleh membawa keburukan kepada diri keluarga masyarakat dan negara.

Pada akhir tahun 1960 an negara kita mulai mengalami masalah dadah golongan remaja dipengaruhi oleh kebudayaan hippie dan askar askar amerika yang melancong ke pulau pinang. Untuk melihat sejauhmana keburukan dadah maka penulisan dalam bab ini akan mengupas mengenai perkara yang berkaitan dengan tahap kemerbahayaan dadah dari segi kesihatan kesan penyalahgunaannya terhadap masyarakat dan negara dan jenayah-jenayah yang dilakukan oleh penagih dan juga pengedar. - Melemahkan perpaduanpembangunan.

- Kejadian jenayah seperti mencuri menyamunmerompak dan membunuh. Dalam keadaan mabuk atau khayal penagih tidak dapat mengawal pergerakan dan perimbangan badannya. Rokok bukan saja mendatangkan keburukan dari sudut kesihatan malah ia juga boleh memudaratkan hubungan kemasyarakatan disebabkan baunya yang kuat dan busuk.

Jadi tabiat berhutang sebenarnya lagsung tidak membwa kepada kekayaan malah ianya membawa kepada keburukan dan keharu-biruan dalam hidup kita. Yang rapat sebagai penyebab penyakit seperti barah dan penyakit jantung dan boleh terjebak dalam penyalahgunaan dadah. Sebagai kesan daripada kedua pengaruh tersebut penagihan dadah telah merebak ke seluruh negara.

Di samping itu peningkatan jumlah penagih dadah menyebabkan pengurangan dalam jumlah modal manusia dan produktiviti. Keburukannya dan kesan terhadap masyarakat. 13-11-2014 Kesimpulan Dadah memberi dampak yang negatif terhadap individu Setiap golongan dalam masyarakat perlu berganding bahu bagi menyelesaikan permasalahan ini.

Melahirkan masyarakat yang bersih dari penyalahgunaan dadah untuk meneruskan keharonian hidup bermasyarakat. 23-06-2009 Bahaya Dadah Kepada masyarakat Penyalahgunaan dadah sememangnya suatu perkara yang membimbangkan kerana pada masa ini banyak remaja dan belia terjerumus dengan najis dadah. Dalam pergantungan fizikal kesan dadah seperti kegembiraan melampau akan mewujudkan keinginan yang melampau kepada dadah tersebut Gian pula akan mewujudkan perasaan negatif dan ini akan menyebabkan penagih perlu mengambil dadah kembali bagi.

Ini adalah kerana dadah menyebabkan seseorang berasa tertagih. Melibatkan keluarga masyarakat dan negara. Setiap agama melarang umatnya melakukan keburukan begitu juga isu dadah.

Keburukan penagihan dadah yang pertama ialah kepada diri sendiri. Akibat yang jelas ialah dari segitingkahlaku diri penagih itu sendiri. - lain-lain kos seperti kos penguatkuasaan dan pengawalan dadahpencegahan dan lain-lain.

Dan iv Terhadap negara. Ii Terhadap keluarga penagih. Merosakkan sistem saraf pusat otak.

Penurunan kualiti dan kuantiti tenaga buruh mengundang kepada kelembapan pertumbuhan ekonomi jangka masa panjangSesungguhnya kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk memerangi musuh utama negara ini. - kos kehilangan produktiviti. Saya harap semua akan baca ini.

Kesan dan akibat pengaruh dadah pada otok dan minda ialah kesan psikologiIni termasuk rasa seronak dan khayalpada masa yang sama seseorang itu akan hilang kawalan diri dan pemikiranSekiranya bekalan dadah tidak diperolahimereka akan berasa keluh-kesahgian dan amat deritaMatanya akan berairhidung berhingusperut berasa sakit dan peritkadang kala muntah. Isu penagihan dadah ini tidak boleh dipandang ringan oleh masyarakat. Penagih dadah akan mendapat pelbagai jenis penyakit yang berbahaya seperti barah dan AIDS.

Si penagih akan memjauhkan diri daripada masyarakat.


Komik Adab Keutamaan Jujur Komik Anak Kartun Buku Komik


1 0 Pengenalan Program Ini Merupakan Satu Platform Bagi Menyebar Informasi Terkini Mengenai Kesihatan Yang Diusahakan Oleh Teacher


Pin On Blog Carian Panas


Komentar

Label

aidil aishiteru akta anti antidadah atau aziz baby bahasa bahaya baik baru batu batuk bentuk berat berbahaya berhenti berlebihan beserta bharu bookmark buah bukan buruk candu cantik cara cegah chinese ciri contoh dadah daerah dalam dapur datuk daun death definisi diri ditahan drawing dunia durjana ejaan ekonomi english ezad faktor fathia film five full gambar ganja golongan harga hari harta heroine hilangkan hisap hukum hukuman ialah images individu inggeris inggris inggrisnya inhalan isap islam jauhi jawatan jenayah jenis jerat johor kalangan karangan kartun kata kategori kebangsaan keburukan kecuali kedah kelantan keldai keluarga kempen kencing kepada kerja kesan kesannya kesihatan ketagihan ketum khas kokain kosmetik kosong kreatif lagu lain langat langkah latiff lazim lebih logo lukisan mael maklumat maksud malaysia manusia masai masyarakat mati maut meaning melalui melukis membawa membunuh mengatasi mengatasinya menyebabkan methaphetamine mewarna minion morfin movie murid mushroom musuh nama negara negatif opiat pada padah pahang pahat paling pemulihan penagih penagihan pendek pendidikan pengambilan pengedar pengenalan penyalahgunaan perak percuma pertandingan peru petaling popi popular positif poster punca pusat raja rawatan rekod remaja rock rokok sabah sajak sakit secara sejenis selangor semak sembilan senang senarai seri setiap siapa simple slogan statistik stimulan syabu tahun tanda tema tengkorak tentang terbaik terbaru terbesar terengganu terhadap terkini terlibat test tinggi tingkatan tokan tumpas ubat ujian untuk urine usahawan wallpaper wanita warna wikipedia xpdc yang
Tampilkan selengkapnya

Postingan Populer

Poster Anti Dadah Terbaik

Cara Buat Dapur Dadah Ice

Melukis Poster Anti Dadah